fredag 26 februari 2010

JOHAN MUNCK: "INRÄTTA RESNINGSKOMMISSION!"

Johan Munck, justitieråd och ordförande i Högsta domstolen intervjuas i dagens Dagens Juridik. Han går inte så långt som vi fjorton, se föregående inlägg, som vill ha en justitiemordkommission. Men att förorda en resningskommission betyder i princip samma sak, eller?

"Johan Munck tycker inte att Högsta domstolen ska besluta i resningsärenden utan menar att det vore bättre om Sverige inrättade en fristående resningskommission.

- I bland annat England, Norge och Danmark har de fristående resningskommissioner och jag tycker att också vi bör gå över till en sådan ordning även i Sverige.

- Det vore bättre om det kom in nya friska ögon som såg på ärendet på nytt, säger han."

Johan Munck uttrycker förståelse för Billy Butt, musikproducenten som avtjänat fängelsestraff för våldtäkt mot nio kvinnor. Billy Butt har sökt resning tio (!) gånger. Johan Munck tycker att "fallet är olyckligt", att domarna "är anmärkningsvärt formulerade" och säger:

-       Jag förstår varför han söker resning.

Johan Munck har varit justitieråd i 22 år. De senaste tre åren har han haft ordförandeskapet i Högsta domstolen.  Nästa vecka går han i pension men behåller ett antal juridiska uppdrag. Han vinner en bit av mitt hjärta när jag läser att han är violonist och kommer att spela i stråkkvartetter.

Nästa ordförande i Högsta domstolen blir Marianne Lundius, justiteråd sedan 1998.

/Rigmor

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/2010/02/Johan-Munck-Jag-forstar-varfor-Billy-Butt-soker-resning/